LUHAN Wifeu


“don't give up on your dreams and keep working towards it.” – Luhan

Sindrom Sombong
Tuesday 10 September 2013 | 01:30 | 0 comments



Ahnyonghaseyo~ sikap sombong ni ada kalanya baik dan ada kalanya tak baik. Yang tak baik tu bila menyombong tak bertempat. Aku tak tahu la kalau sombong tu memang genetik dia atau tak. Tapi dalam kes aku ni tak keterlaluan kalau aku cakap yang dia ni sombong tahap infiniti. Ye la, kita hulurkan salam perkenalan last last nak menyombong tak tentu pasal. Ini adik Kak Yong la. Tak kesah pon kalau kau nak menyombong pon. Haha.

Cerita dia cemni. Aku ada add budak ni kat Wechat. Biasa la akukan jenis gila tambah member. So aku fikir ok lah. Bole kenal2 itupun bila aku tengok kat look around macam dekat je dengan area umah aku . Why not kan kenal orang 1 kejiranan. Aku pun tanpa rasa bersalah add la dia.

Dalam 5 mins lebih, dia accept aku. Aku punya perangai tak kira la orang add aku atau aku add orang, aku akan hantar mcj cakap thanks sebab adding and bla bla bla. Suh intro serba sedikit pasal diri and beberapa perkara yang bagi aku penting untuk membuat modal dalam memulakan bersahabatan. Bermula dari situ, menjalar la aku punya persahabatan. Aku ingat sume manusia sama. Bole terima mcj aku dengan baik. Rupa2-nya tak. Telahan aku meleset.

Yang kes budak ni lain. Bila aku suh bagi intro, dia cakap kenapa? Aku cakap la nak kenal sape dia. Memang nama aku dah kenal la sebab Wechat tu dia letak nama dia. Aku suh la bagi intro sikit. Then dia reply, kenapa nak intro? Ah sudah! Sindrom sombong mula merebak. Aku fikir budak ni mesti bajet hot dan poyo depan khalayak!

Ada juga segelintir manusia yang tidak ada peradapan sopan. Aku terhabis baik bersikap friendship dan kemelayuan apabila mengenali seseorang yang baru. Siap greeting lagi. Tapi dia buat macam ni. So, aku cop dia ni ada sindrom kesombongan yang parah. Yes! Itu la persepsi aku dengan orang. Tats why bila memula kita jumpa or kenal orang, kita mesti berbuat baik agar orang tu berfikir baik tentang kita. See sekarang ni, kan dah di cop oleh aku?

Bagi aku, budak ni tak ada kesopanan dan tak erti apa itu jalinan ukhuwah. Orang guna Wechat bukan nak buat video chat and layan suara kepit je, tapi tempat menambah kenalan baru. Tak reti guna teknologi langsung. Bila dia dah cakap macam tu, aku tak susah berfikir panjang, tros delete contact. Buat apa nak simpan. 6ti sindrom dia merebak kat aku pula. Kan. Harap maklong, aku tak perlukan orang sombong dalam kehidupan aku yang indah ni. Aku rela lompat katak depan Lee Min Ho dari berkawan dengan manusia sombong. Sorry!